Jumaat, 20 Julai 2012

Kita dan Sejarah - Manuskrip Melayu Lama




Manuskrip Melayu merupakan salah satu hasil seni dan bukti keunggulan daya cipta masyarakat Melayu tradisional pada zaman dahulu. Manuskrip Melayu ditakrifkan sebagai karya-karya yang ditulis tangan, menggunakan tulisan jawi, serta dihasilkan pada akhir abad ke-15 hinggalah awal abad ke-20 (sebelum wujudnya mesin cetak di Pulau Pinang pada 1806). Sebelum wujudnya sistem tulisan, masyarakat Melayu tradisional terlebih dahulu hanya menggunakan tradisi lisan bagi mengembangkan sesebuah cerita ataupun pemikiran mereka. Namun demikian, tradisi lisan ini dilihat tidak berupaya menjadi satu warisan yang hadir dalam bentuk yang nyata, sebaliknya sekadar menjadi little tradition.

            Setelah masyarakat tradisional keluar daripada kepompong primitif tersebut, perbincangan mengenai pemikiran, akal budi, dan wacana masyarakat Melayu kemudiannya meningkat menjadi great tradition yang berkisar mengenai persoalan sejarah, agama, ketatanegaraan, serta perubatan, yang lebih tersusun dan kemas. Apatah lagi apabila tibanya gelombang penyebaran Islam yang dibawa oleh kumpulan pedagang dari Tanah Arab, Parsi dan India, tulisan Pallava atau Kawi kemudiannya semakin ditinggalkan, dan digantikan dengan tulisan jawi. Naskhah-naskhah lama yang ditulis menggunakan tulisan jawi inilah yang disebut sebagai manuskrip Melayu.

            Pada awalnya, manuskrip ditulis di atas kepingan batu dengan menggunakan pahat. Terdapat juga manuskrip awal yang ditulis pada lumpur-lumpur yang telah dikeringkan. Disebabkan terdapatnya kesukaran dalam penulisan, masyarakat Melayu dengan akal cipta dan kepintarannya, telah menghasilkan satu alternatif lain iaitu kertas yang diperbuat daripada kulit kayu, kulit binatang, daun lontar, kepingan buluh, dan papan. Setiap satu hamparan tersebut ditulis mengikut cara atau kaedah yang tersendiri. Disebabkan ruang tulisan yang terhad, maka isi tulisan hanyalah berkisar mengenai perkara-perkara yang penting sahaja seperti jurai keturunan dan salasilah keluarga, adat istiadat raja, serta pantang larang kehidupan. Terdapat tiga jenis kalam yang digunapakai oleh masyarakat tradisional dalam penghasilan manuskrip iaitu kalam resam, kalam kabung, serta kalam dari bulu binatang. Kepintaran masyarakat tradisional juga terbukti apabila berupaya menghasilkan dakwat yang bersumberkan alam. Bagi menghasilkan dakwat berwarna hitam, jelaga damar akan dicampurkan dengan madu dan getah. Pokok lembayang pula digunakan bagi mendapatkan dakwat berwarna ungu, kulit buah manggis bagi mendapatkan warna coklat, kesumba bagi mendapatkan warna merah, campuran kunyit dan kapur yang diperam akan menghasilkan warna kuning, jus daripada daun tarum bagi mendapatkan warna biru, serta larutan putik kelapa bagi mendapatkan warna hijau.

            Terdapat pelbagai fungsi dan sebab terhasilnya sesebuah naskhah manuskrip. Seandainya diteliti secara mendalam, sistem keilmuan dan tulisan pada awalnya tertumpu pada institusi beraja dan bangsawan sahaja, sebelum ianya tersebar golongan rakyat biasa. Istana telah memainkan peranan yang penting sebagai pusat ilmu serta tempat berkumpulnya para cendekiawan yang mahir dalam bidang karang mengarang. Salah satu sebab manuskrip ditulis adalah atas perintah raja dalam sesebuah kerajaan itu sendiri. Antara isi yang selalu dikaitkan dengan naskhah istana termasuklah sejarah kehebatan sesebuah kerajaan, asal-usul keturunan raja, serta peraturan-peraturan dalam sesebuah negara. Maka, wujudlah tulisan-tulisan seperti Sejarah Melayu yang mengisahkan tentang sejarah kerajaan Melaka, Hikayat Pasai mengenai sejarah Pasai, Bustan Al- Salatin sebagai karya ketatanegaraan, serta Undang-undang Laut Melaka iaitu karya mengenai peraturan di laut. Bagi naskhah-naskhah yang berlegar dalam kelompok masyarakat biasa, manuskrip memainkan peranan sebagai alat hiburan, dan hanya dikeluarkan pada waktu-waktu tertentu sahaja untuk dibaca.


            Terdapat pelbagai genre atau jenis manuskrip, bergantung kepada isi atau persoalan yang terdapat dalam naskhah tersebut. Selain persoalan sejarah yang mengangkat dan mengagungkan kerabat diraja, terdapat juga intipati lain yang diutarakan dalam manuskrip-manuskrip Melayu termasuklah karya hikayat yang bersifat hiburan. Karya hikayat ini adalah mengenai kisah pengembaraan putera puteri yang memiliki paras rupa yang cantik, serta sentiasa menang dalam segala kesulitan dan peperangan. Kitab agama pula merupakan himpunan ilmu mengenai syariat Islam, yang kebanyakannya ditulis serta disadur daripada karya-karya luar seperti dari Parsi dan Timur Tengah. Golongan ulama’ memainkan peranan yang sangat penting bagi memastikan syiar Islam berkembang dalam bentuk tulisan. Kitab petua dan azimat pula memandu masyarakat bagi mendapatkan petua tertentu yang memudahkan kehidupan seharian, manakala kitab tib pula merujuk kepada kitab perubatan Melayu yang menggunakan alam flora dan fauna sebagai bahan perubatan.


            Sesebuah kerajaan yang kuat pada akhirnya tetap akan mengalami zaman kejatuhan. Antara punca kejatuhan sesebuah kerajaan itu adalah disebabkan sistem pemerintahannya yang lemah, berlakunya pemberontakan dalaman, serta serangan daripada pihak musuh dari luar. Nasib manuskrip sebagai naskhah intelektual Melayu sedikit sebanyak bergantung kepada nasib sesebuah kerajaan itu sendiri. Apabila berlakunya peperangan di antara dua buah kuasa besar, maka institusi istana menjadi sasaran awal untuk dimusnahkan. Maka segala khazanah penulisan yang dikumpulkan di istana pada akhirnya turut sama musnah, sama ada dibawa pulang sebagai rampasan, ataupun dibakar bersama istana. Kedatangan kuasa Barat sebagai penjajah, membuka satu lagi lembaran hitam mengenai ‘kepupusan’ manuskrip Melayu. Naskhah-naskhah Melayu lama telah menjadi senjata yang paling berkesan bagi pihak penjajah mendalami pemikiran, kekuatan, sekaligus kelemahan masyarakat Melayu sebelum memulakan penjajahan. Pada awalnya, pedagang Barat serta bangsawan Eropah memperolehi manuskrip melalui hadiah daripada sultan. Mereka kemudiannya menyedari betapa penting dan berkuasanya naskhah-naskhah tersebut bagi melentur kelemahan masyarakat Melayu itu sendiri yang tidak menghargai karya tempatan. Maka, mereka kemudiannya membawa pulang ribuan naskhah sebagai ‘tawanan’ peperangan yang sangat tinggi nilai harganya. Stamford Raffles sebagai contoh, telah berjaya mengumpulkan satu koleksi manuskrip yang kemudiannya dibawa pula ke Eropah dengan menggunakan kapal The Fame pada tahun 1823. Naskhah-naskhah tersebut pada hari ini menerima nasibnya yang sangat malang, iaitu nilai lokaliti masyarakat Melayu yang terpenjara di muzium-muzium benua Eropah. Pengkaji-pengkaji Melayu juga terpaksa menjadikan Eropah sebagai ‘transit’ kajian mengenai manuskrip Melayu, meskipun mereka (Barat) langsung tidak mempunyai kaitan mengenai wacana yang terdapat di dalam naskhah. Dianggarkan terdapat sekitar 3000 buah naskhah manuskrip Melayu di Eropah, yang disimpan di pelbagai penjuru di benua tersebut.

            Namun demikian, masyarakat Melayu pada hari ini harus melihat peristiwa tersebut sebagai salah satu ‘rahmat’ yang membuka mata masyarakat tempatan mengenai penting dan berharganya manuskrip Melayu. Pelbagai interpretasi boleh dilihat melalui peristiwa sejarah yang berharga dalam setiap fasal dan period yang dialui oleh sesebuah naskhah Melayu tradisional. Pengkaji-pengkaji pada akhirnya mula menyedari hakikat tersebut, dan memulakan gerakan menggali semula ketamadunan dan keunggulan akal budi masyarakat Melayu suatu ketika dahulu, yang dipancarkan melaui tulisan-tulisan jawi, yang disebut sebagai Manuskrip Melayu.

2 ulasan:

  1. terima kasih atas perkongsian,minta izin guna utk siapkan tugasan ye

    BalasPadam
  2. hi, saya sedang membuat kajian mengenai dakwat yg digunakan dalam manuskrip melayu..if anda ada any rujukan yg boleh membantu bolehlah hubungi saya pada email ini amirahazer94@gmail.com.thank you

    BalasPadam