Selasa, 24 Julai 2012

Ahli Kitab -Bahagian 1



Ulama berselisih pendapat dalam menentukan siapakah yang dikatakan golongan ahli kitab sebagaimana yang disebut dalam al-Quran.
            Ulama mazhab Hanafi berpendapat bahawa ahli kitab ialah setiap golongan yang berpegang dengan agama samawi dan terdapat pada mereka kitab yang diturunkan oleh Allah s.wt seperti Taurat, Injil, suhuf Ibrahim dan Shith serta kitab Zabur. Maka menurut pendapat mereka, ahli kitab itu tidak terbatas kepada golongan Yahudi dan Nasrani sahaja, termasuk di dalamnya golongan lain yang diturunkan kitab kepada mereka oleh Allah s.wt. Mereka berpendapat bahawa setiap agama samawi diturunkan bersama kitab-kitab tertentu.
            Jumhur ulama pula berpendapat bahawa ahli kitab ialah golongan Yahudi dan Nasrani sahaja. Mereka berpendapat demikian berdasarkan firman Allah s.w.t:
Maksud:
Supaya kamu tidak mengatakan: “Bahawa kitab (agama) itu hanya diturunkan kepada golongan (Yahudi dan Nasrani) dahulu sebelum kami.
(Surah al-An’am 6:156)
            Ayat di atas menunjukkan bahawa golongan ahli kitab hanyalah dalam kalangan Yahudi dan Nasrani sahaja. Menurut mereka, suhuf yang diturunkan itu hanya mengandungi peringatan dan perumpamaan tetapi tidak terdapat hukum di dalamnya, maka ia bukanlah kitab kerana tidak mengandungi hukum hakam.
Pendapat jumhur ulama merupakan pendapat yang tepat, kerana al-Quran menggunakan nama ahli kitab kepada golongan Yahudi dan Nasrani sahaja tetapi tidak kepada golongan lain selain mereka, maka ia khusus kepada mereka sahaja. Pendapat ini turut dipersetujui oleh Imam al-Jassas dan ia dinyatakan dalam kitabnya Ahkam al-Quran.
            Kesimpulannya, nama ahli kitab yang terdapat dalam al-Quran adalah ditujukan kepada golongan Yahudi dan Nasrani sahaja.

YAHUDI


Dari segi bahasa, terdapat perbezaan dalam kalangan ulama dalam menentukan perkataan يهود. Adakah ia dari bahasa arab atau sebaliknya.
            Sebahagian ulama mengatakan bahawa ia daripada bahasa Arab iaitu perkataan (الهود). Menurut al-Akhfash, al-Haud (الهود) jama ha’id (هاءيد) seperti  عاءيد dan عود. Makna هاد, يهود, هود dan تهود ialah bertaubat dan kembali kepada kebenaran. Dalam al-Quran disebutkan  اناهدنااليك iaitu kami bertaubat kepadamu. Ini adalah pendapat yang dikemukakan oleh Mujahid dan Sa’id ibn Jubair.

Mereka dinamakan seperti itu kerana mereka bertaubat daripada kesalahan mereka menyembah al-Ajl (patung anak lembu). Menurut Ibn Arabi pula, disebut هاد apabila kembali daripada kebaikan kepada kejahatan atau kejahatan kepada kebaikan.
Sebahagian ulama pula mengataka ia bukan daripada bahasa Arab tetapi dinisbahkan kepadaYahudha (يهوذا) yang merupakan salah seorang anak Nabi Ya’kub a.s. Menurut al-Qurtubi, Yahudi dinisbahkan kepada يهوذ dibaca dengan ذال. Yahudha adalah seorang anak Ya’kub a.s.asal kalimah Yahudha bukan nama Arab (Ajam), apabila diarabkan kalimah tersebut, ditukarkan huruf ذال kepada دال dan lahirlah يهود.
            Menurut Ibn Arabi, يهوذ ialah nama suatu kalimah yang nama asalnyajuga ialah  يهوذ lalu ditukar huruf ذال kepada دال. Menurut Ibn Sidah, ini bukanlah pendapat yang kuat. Walaupun begitu, sebahagian ulama memilihnya sebagai pendapat yang tepat.
            Dari segi istilah, mereka yang dikatakan yahudi ialah golongan yang mendakwa diri mereka sebagai pengikut Nabi Musa a.s. Dalam al-Quran, mereka juga dinamakan “Kaum Musa” dan Bani Israil iaitu dinisbahkan kepada Nabi Ya’kub a.s.
            Perlu ditegaskan  bahawa penggunaan nama Yahudi terhadap mereka dalam al-Quran hanya dalam keadaan mencela mereka. Ia dapat dilihat dalam banyak ayat, antaranya ialah:

  
Maksud:
Dan orang yahudi berkata: “tangan Allah terbelengu (bakhil-kikir)”.
(Surah al-Ma’idah 5:64)
Maksud:
Orang Yahudidan Nasrani berkata: “Kami dalah anak-anak Allah dan yang sangat disayangi-Nya”.
(Surah al-Ma’idah 5:18)
Maksud:
Dan orang Yahudi berkata: “Uzair ialah anak Allah”.
(Surah at-Taubah 9:30)

Ayat-ayat yang dinyatakan tersebut menunjukkan bahawa mereka dikenali dengan nama Yahudi setelah keadaan mereka rosak dan menyeleweng daripada agam Allah s.w.t yang sebenar. Nama ini (Yahudi) adalah nama yang lebih layak lagi bagi mereka kerana ia digunakan untuk melaknat dan menzahirkan kejahatan mereka.

bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan